Månadsarkiv: October 2011

“I love the football guy, but why?”

Du kanske också har besökt bibliotekets webbplats och funderat på varför det hänger en man i amerikansk fotbollsutrustning i vänstermarginalen? En av våra kunder funderade så mycket att denna/e till slut tryckte på mannen i fråga och skrev “I love  the football guy, but why?”.

Bakgrunden till vår “football guy”, som för övrigt är vår bibliotekschef Christer Björklund, är tyck till-lådorna på Konsum (eller ICA för den delen). Vi kände ett behov av att faktiskt försöka få reda på vad ni tycker och vill och behöver. Så vi skapade helt sonika egna brevlådor, både på nätet och fysiskt i biblioteket, där ni på ett enkelt sätt kan tala om det för oss. Och lika enkelt kan ta del av vad andra tycker.

Men varför en “football guy”? Med bilden vill vi förmedla att vi är beredda  och rustade att lyssna på er, ta både ris och ros, och utifrån det ni säger försöka förändra och förbättra vår verksamhet.

Så tryck på fotbollskillen i vänsterkanten eller lägg en lapp i någon av de svarta lådorna i biblioteken! Ingen sak är för liten eller för stor för att tycka till om och vi lovar att lyssna, svara och förändra och förbättra det vi kan påverka.

Ställ en fråga för mer läsare

Under årens lopp har det gjorts undersökningar om hur vetenskapliga artiklars titlar spelar roll för hur mycket de läses och citeras. En nyligen publicerad undersökning¹ har undersökt titlarna på 2 172 artiklar under ett år från sex tidskrifter och kommit fram till följande:

  • Artiklar med frågor i titeln (exempel) laddas ner mer men citeras mindre.
  • Artiklar med kolon i titeln (exempel) laddas ner mindre och citeras mindre.
  • Artiklar med längre titlar (exempel) laddas ner något mindre än artiklar med kortare titlar.
  • Det finns ingen korrelation mellan titelns längd och citeringar.

Kanske något att tänka på?

Läs mer hos The Guardian – “Will asking a question get your science paper cited more?” från 14/10 2011.

¹ Hamid R. Jamali and Mahsa Nikzad, “Article title type and its relation with the number of downloads and citations“, Scientometrics 88(2) 653-661

Databaserna Dissertations & Theses, Eric & Pilots mfl har nytt sökgränssnitt

Nytt gränssnitt Proquest

Databasvärden ProQuest har utökat sitt databasutbud och för att kunna söka i alla databaser på samma sätt har det skapats ett nytt gränssnitt. För KI betyder det att databaserna Eric, Disserations & Theses, Linguistics & Language Behavior Abstracts, Pilots, Sociological Abstracts och Social Services Abstracts har fått ett nytt sökgränssnitt.

I bibliotekets databaslista finns direktlänkar till dessa databaser precis som tidigare. Vid inloggning till t ex databasen Dissertations and Theses visas högst upp på sidan länken: You are searching: 1 database (See list/Change), som ger möjlighet till att byta databas eller att söka i KI:s alla ProQuest-databaser samtidigt.

Nytänk bakom nya lokaler i KIB Huddinge

Gustav Erving, projektledare för ombyggnaden av bibliotekets lokaler.

Ni har kanske märkt att bibliotekets undervisning, KIB-labb och Språkverkstaden har flyttat till nya lokaler i KIB Huddinge under höstens lopp? All pedagogisk verksamhet ligger nu längst inne i biblioteket i Huddinge. (En mer detaljerad vägbeskrivning kommer här: ta sikte på  kopieringsrummet, därifrån fortsätter du sedan i riktning mot sjukhusets huvudentré så är du strax framme.)

Gustav Erving är projektledare för ombyggnaden. Han berättar att de tidigare lokalerna som fanns för undervisning och språkverkstad var trånga och en smula undanskymda där de låg en trappa upp.

– Målet med de nya lokalerna är att skapa en samlad pedagogisk miljö för studenterna i biblioteket, miljöer som är anpassade för studentaktiverande metoder. Ett exempel på det är att man kan möblera om i lokalerna efter behov, förklarar Gustav.

– Man kan sitta i smågrupper, eller kanske helt enkelt koppla loss sin laptop och gå och sätta sig någon annanstans ett tag.

Något som bidrar till trivseln är att det också finns en lounge med kaffeautomat, så att man kan ta sig en kopp java i pausen mellan undervisningen i olika databaser (eller kanske bara sitta och pusta ut efter ett lärorikt pass med våra svensklärare i Språkverkstaden).

Nu återstår för oss på KIB att jobba med att verkligen göra undervisningen mer omväxlande och kreativ! Kul utmaning, tycker jag!

Vem säger hej först?

Bild av Andrew Jackson från Flickr, enligt CC

I en undersökning som biblioteket gjorde för några år sedan kom det fram att studenterna tyckte att vi inte alltid var så trevliga i vårt bemötande. Rättare sagt så fick vi både ris & ros, en del studenter svarade att de hade jättebra erfarenheter av vårt bemötande, medan andra kände sig dåligt bemötta av personal som var stressad och otrevlig.

Det här ville vi ändra på. I ett och ett halvt år har vi därför arbetat med olika metoder för att vi i personalen ska ge er som kontaktar oss ett bättre bemötande. Vi har till exempel:

  • Jobbat med utmaningar, typ att alltid titta upp och vara den som säger hej först.
  • Reflekterat över vad som gör ett bemötande bra eller dåligt, genom att tänka på egna upplevelser då  vi har varit kund, t ex hos optikern eller på ICA.
  • Några av oss har observerat hur vi som personal bemöter er kunder i disken. Efteråt har den som observerat gett feedback till den obseverade kollegan.

Det har varit utvecklande och kul! Men nu undrar vi: märks detta? Får ni ett bra bemötande när ni ringer, mailar, chattar eller kommer till oss i disken?

En kollega summerade resultatet så här: ”Det känns som om kunderna har blivit trevligare”. Är det kanske vi som är vinnarna här?